Kvalitet är prio 1
Konferensföretaget Arkadin har tidigare löst telefonin med en mobil växellösning som inte har fungerat något vidare. Sedan ett år tillbaka kommunicerar företaget via en renodlad RingUp/SIPGear-lösning. – Vi har fått alla funktioner vi ville ha, dessutom till en lägre månadskostnad än förut, säger Fredrik Ek, teknisk chef, Arkadin Norden.
Arkadin är ett världsomspännande företag som erbjuder skräddarsydda UC-läsningar som exempelvis telefon- och webbkonferenser samt virtuella möten och event. De sista åren har Arkadin Norden börjat växa, vilken även förändrat telefonin och ökat kraven på fler anknytningar och en mer flexibel användning av telefonin för deras egna kontor. – Vi har aktivt sökt efter ett mindre företag som tar telefonifrågan på allvar. RingUp/SIPGears lösning är så pass enkel att vi själva kan administrera det mesta via datorn, samtidigt som vi har tillgång till omedelbar support om det skulle behövas, säger Fredrik Ek. Kvalitet är viktigt Den gamla ISDN-växeln har ersatts av en ny RingUp/SIPGear-IP-telefonväxel som placerats direkt på företagets eget datanätverk. All telefoni går alltså via Internet utan krav på fasta förbindelser. De flesta medarbetare har en bordstelefon, förutom säljarna som även har mobiltelefon som funkar med samma nummer. – Eftersom vi jobbar med telefonkonferenser och ofta mot stora, globala, kunder får det inte vara dålig samtalskvalitet någonstans. Den mobila telefonin har sina brister, likaså softphones som gärna hackar i ljudet när man kopplar dem till en konferens, säger Fredrik Ek. Svarsslingor Storleken på växeln kan variera mellan allt från 2 till 500 anknytningar. Förutom alla telefonifunktioner ingår röstbrevlådor, hänvisning och talsvar men också svarsmenyer som ”tryck 1 för sälj, 2 för support” och så vidare, samt olika grupp- och köfunktioner. Istället för att ha en särskild receptionist som vidarebefordrar samtalen kopplas de via svarsslingor. De kan i sin tur programmeras lite som man vill, primärt via en särskild person eller demokratiskt på alla medarbetare som i sin tur kopplar vidare; även till kollegor i Norge och Finland som numera sorterar med sina lokala nummer under samma växel. – Förutom en komplett telefonväxel har RingUp/SIPGear levererat mobiltelefoner och abonnemang. Eftersom vi är en helhetsleverantör av telekomtjänster kan vi paketera optimala och kostnadseffektiva lösningar för kunden, säger Philip Wachtmeister som är kundansvarig för Arkadin och en av grundarna till RingUp/SIPGear AB. Gratis interna samtal De interna samtalen går över det egna nätet vilket gör att den kommunikationen är kostnadsfri, men enligt Fredrik Ek är det inte lägre kostnader som är det viktiga utan främst att företaget fått ett flexibelt system som de själva kan förändra, som till exempel att lägga till nya användare eller svarsfunktioner. Det görs enkelt via några knapptryckningar på en telefon eller dator. – Den gamla växeln var bra så länge allt bara rullade på, men när det uppstod ett behov av att förändra något blev det krångligt. Det gick inte bara att ringa till operatören och be dem ändra, utan först skulle det meddelas via brev och sedan kunde det ta veckor innan något hände, säger Fredrik Ek. Även prismässigt har RingUp/SIPGear stått sig i konkurrensen. Enligt Fredrik Ek tog Arkadin in ett flertal offerter som visade sig variera stort, trots ungefär samma funktioner. – Samma system hos de världsledande märkena kostar 3-5 gånger mer, men även jämfört med den gamla växeln har vi fått en lägre månadskostnad trots fler och bättre möjligheter
|
|