Bättre växellösning från RingUp fick inspirationen att flöda
– Skillnaden mot tidigare är som natt och dag
Att vara ansluten till den stora kommunväxeln fungerade inte ihop med Inspiration Gotlands starka kundfokus. Lösningen blev en egen mobilbaserad Efftel-lösning från RingUp/Office IT Partner i Visby. – Nu har vi en växel som hela kontoret känner sig bekväm med, säger turistbyråchefen Daniel Eriksson.
Destinationsbolaget Inspiration Gotland är samlingsnamnet för ett flertal avdelningar med uppgift att på olika sätt förstärka Gotland som turistmål, öka befolkningen, samt vara ett stöd för och utveckla näringslivet på ön. Det är ett kommunalt bolag som ägs av Region Gotland och av den anledningen har bolaget också varit anslutna till den stora kommunala växeln, vilket har fungerat ”så där” för Inspiration Gotland. – Den växeln är anpassad för offentlig verksamhet, medan vi har mer kundfokus. Med de växeltjänster vi hade tillgång till fungerade det inte så bra. Det fanns en möjlighet att uppgradera oss och få hela växelns utbud, men då krävdes en dyr lösning med bland annat brandvägg. Därför började vi titta på vad det skulle kosta att ha en egen fristående växel. Kundvänlighet var vårt fokus.
Lätthanterlig och modern Bolaget gick ut med en direktupphandling där flera leverantörer fick lämna förslag. RingUp/Office IT Partner gick segrande ur den striden. – De hade bäst produkt i förhållande till priset, säger Daniel Eriksson. Jörgen Svärdh från RingUp/Office IT Partner berättar att de föreslog en mobil växellösning från Efftel. – Den har alla de funktioner som kunden efterlyste och den är väldigt lätt att hantera, säger han. Daniel Eriksson håller med. – Skillnaden mot tidigare är som natt och dag. Det här är ett modernt, enkelt och ändamålsenligt system. Genom växelfunktionen går det att vidarekoppla samtal och vi kan snabbt se om en person är tillgänglig, sitter i möte eller är på tjänsteresa.
Halverad driftskostnad Med inbyggd IP-telefoni underlättas också kommunikationen när han själv är på resande fot, vilket han ofta är. När den här intervjun görs befinner han sig på Bornholm och ett möte med representanter från andra nordiska öar där syftet är att skapa nätverk. – Det är enkelt att ringa upp via datorn och om jag inte svarar när någon ringer så finns där en hänvisning, fortsätter han. Dessutom blir telefonikostnaderna billigare för bolaget. – Vi räknar med att få ned driftskostnaderna med 50 procent. Daniel Eriksson berättar vidare att personalen nu känner att de har full kontroll på sin telefonväxel och enkelt kan skicka samtal vidare, samt göra mycket annat som tidigare inte var möjligt. – Det blir en annan transparens i organisationen, säger Daniel och berättar vidare hur de kan använda sig av växelns samtalsmätning. – Vi kan jobba med samtalsstatistik och styra bemanningen därefter. Det ger oss större kundfokus, säger han. RingUp/Office IT Partner designade växeln efter bolaget behov och önskemål. Tack vara en väl genomarbetad förstudie och programmering gick överflyttningen från den gamla växellösningen smidigt.
|
|