Ny växellösning får samtalen rulla smidigare i däckverkstaden

Den nya växellösningen kopplar ihop Colmec-gruppens nio däckverkstäder med huvudkontoret i Norrköping. Med nya växeln blir det enklare att ringa internt och det finns nya funktioner som gör försäljningen effektivare. RingUp Norrköping står bakom lösningen och använde sig av Ericsson-LG iPECS.

Colmec-gruppen med huvudkontor i Norrköping är ett logistikföretag inom däckbranschen som inriktat sig mot tunga fordon och anläggningsmaskiner. Företaget säljer flera kända varumärken och är leverantör till några av de större däckkedjorna i Norden och Polen.
I Sverige har Colmec-gruppen också ägarintresse i nio däckverkstäder med geografisk spridning. Det var framförallt för att länka ihop verkstäderna med huvudkontoret som Colmec förra året bestämde sig för en ny växellösning, där allt låg i samma lan.
RingUp Norrköping var med i anbudsförfarandet och gick till slut segrande ur striden.
– De har sedan tidigare haft servicen på vår växel i Norrköping och när vi summerade anbuden hade de den bästa helhetslösningen. Det som vägde tungt var installationen ute på våra satelliter, det vill säga däckverkstäderna. Där åtog sig RingUp att finnas med egen personal, vilket kändes tryggt för oss. Vi ville inte stå med en växel som inte fungerade när den var installerad. De hade också en bra plan för nödlösning om växeln brakar ihop, säger Patrick Sjölin, Colmecs vice vd.

 

Flexibel och individuell
En annan fördel var att RingUp:s växellösning var flexibel och fortfarande erbjöd individuell lösning för de enskilda däckverkstäderna, till exempel om de ville använda sig av knappval eller inte. En stor fördel på verkstäderna var möjligheten till internkoppling, att man kunde koppla vidare till en annan person på verkstaden i stället för att springa och hämta denne. Det finns också möjlighet att vidarekoppla samtal till sin mobil eller att koppla upp sitt nummer mot sin Outlook-kalender så att receptionisten enkelt kan se om personen är upptagen. Som grädde på moset blir alla interna samtal gratis.
– Växeln har också tjänster som underlättar för säljarna på vår orderavdelning. Den styr så att den som hade sista samtalet slipper ta nästa. Går en säljare på lunch kan personen koppla ur sig så att det inte ringer i den telefonen.

 

Värdefull statistik
Det finns också en statistikmodul som bland annat visar när det kommer mest samtal till orderavdelningen, vilket är betydelsefullt för att styra bemanningen.
– Vi tittar också på nya funktioner, exempelvis erbjudanden som läses upp under väntetiden i telefonen. När däckverkstäderna har sin högsäsong och svårt att hinna svara ska samtalen kunna kopplas till ett callcenter där receptionisten svarar med verkstadens namn. Finns sedan tillgång till verkstadens bokningsschema kan kunden läggas in direkt.
Den nya växeln installerades runt semestern för ett år sedan och Patrick Sjölin är nöjd med att lösningen fungerade fullt ut från dag ett.
– Vi hade inte några inkörningsproblem, säger han. Claes Thorell på RingUp Norrköping är också nöjd med att installationen gick helt enligt plan.
– Nu har Colmec-gruppen dessutom en växellösning som de själva kan bygga på med olika tjänster allt eftersom de känner sig mogna, säger han.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår